Att springa långa lopp, från maraton till ultra-lopp har blivit en klar trend inom löparsporten. Olika maratonlopp har körts i hela världen fram tills nu och håller du på att träna inför ett sådant så kan du läsa igenom denna artikel.
Alla kan vara med
Såvida du inte är riktigt sjuk, har hjärtfel eller är drabbad av något annat tillstånd som kan bli kritiskt under ett maratonlopp, så kan du som alla andra, vara med och tävla. Dock ska du veta att det rör sig om 42 km, så det gäller att både vara vältränad och ödmjuk om du vill beta av alla kilometrar utan att stanna till eller ge upp.
Om du har bestämt dig för att medverka i ett maratonlopp så är förberedelse den viktiga grunden för ett bra resultat eller för att helt enkelt ta dig runt. Är du en van löpare så ska det inte krävas enorma insatser för att du ska klara av det, men har du aldrig förr snört på dig ett par löparskor, så kan det ta betydligt längre tid. Man brukar säga att det kan ta upp till ett år för en relativt ovan löpare men i en del fall kan det röra sig om en längre tidsperiod.
Gör det för dig och ingen annan
Ett av de viktigaste råden inför ett maratonlopp är att du enbart gör det för din egen skull och inte för att någon säger till dig att göra det, eller för att det verkar trendigt. Då riskerar du även att sluta träna och bänka dig i soffan hemma istället. Många vill ge sig i kast med ett maratonlopp bara för att alla andra gör det och känslan av att kunna säga “Jag har sprungit maraton”, klingar som ljuva toner i öronen. Detta är dock fel väg att gå, i alla fall för de flesta.
Skulle du dock tycka att det låter lite tufft med en hel mara så kan du springa en halvmara som kan kännas lite lättare för både psyke och kropp. Det är bra att börja i lite mindre skala genom att springa några lokala lopp som Tjejmilen eller Lidingöloppet osv, för att sedan utöka genom att ta sig an ett helt maraton.
Sponsorer för maraton
Eftersom vissa maratonlopp är rena världsberömmelsen så finns det flera kända sponsorer som står bakom tävlingarna. Det kan vara allt från sportklädesföretag som Puma till bilmärken som www.hyundai.se. Det kan även vara mindre sponsorer som små tillverkningsföretag av mobilskydd eller klistermärken som vill göra sig mer synliga. Detta ger god varumärkesspridning och lockar nya kunder och vem vill t.ex inte klistra på en tuff dekal på bilen av ett välkänt märke som visat upp sig under ett maratonlopp?