Löpning är en av de vanligaste motionsformerna i landet och en aktivitet som egentligen passar alla. Man väljer svårighetsgrad och träningsmål utifrån hur bra form man är i och sen är det bara att snöra på sig skorna och sätta igång. Var man än befinner sig och med eller utan sällskap. Löpning är en ganska enkel aktivitet men den involverar många muskelgrupper och flera delar av kroppen som är känsliga för felaktig belastning. Det är därför viktigt att ha en del kunskap om löpträning innan man sätter igång på allvar. Framförallt är det viktigt att man inte låter sig påverkas av de myter som florerar kring löpning. Mycket av det som sägs och skrivs om denna motionsform är kontroversiellt och säger experter olika saker. Man ska känna sig för och lite p sin egen kropp. I det här inlägget ska vi gå igenom några av de vanligaste myterna och missuppfattningarna kring löpning.

Löpning är långtråkigt

Det flesta som inte springer lever med uppfattningen att det är väldigt tråkigt och något man enbart gör för att komma i lite bättre form. Faktum är dock att många som löptränar blir mer eller mindre beroende av det eftersom det ger ett ordentligt dopaminpåslag i hjärnan och helt enkelt känns skönt så vi länge inte pressar oss för hårt. Om man tar det lugnt är det ungefär samma känsla som att promenera ute i naturen. Man hinner tänka och ta in det man ser när man ute ute. Hur effektiv är då träningsformen? En myt är att löpning är den absolut bästa träningsformen om man vill gå ned i vikt. Det finns flera träningsformer som är mer allsidiga. längdskidåkare bränner fler kalorier och aktiverar hela kroppen men det går också att förändra sättet man löper på så att det blir en mer allsidig och effektiv träningsform. Att bemöda sig om att använda armarna och fästa lätta vikter runt handlederna innebär att hela överkroppen får sig en genomkörare under tiden man är ute och springer.

Löpning är dåligt för lederna

Många undviker att löpträna eftersom de är rädda för att framförallt knän och fotleder ska ta skada. Vi människor är dock byggda för att kunna springa väldigt långa sträckor. Visste du att man människa ofta kan besegra hästar och andra klövdjur över riktigt långa distanser? Under hundratusentals år var det naturligt för oss att springa och evolutionen gynnade dem som var bra på det. Då sprang vi barfota, många av dagens löparskor med höga sulor kan skapa problem i långa loppet eftersom vi rör oss på ett onaturligt sätt i dem. Att skosulor måste vara tjocka och ge så mycket dämpning som möjligt är med andra ord en annan myt. hur ofta man behöver byta tak varierar, hus är överhuvudtaget väldigt olika när det kommer till omvårdnadsbehov och tålighet. Samma sak kan sägas om löpare. Det stämmer att många skadar sig när de börjar löpträna men skyndar man långsamt är löpning ett mycket bra sätt att förbättra sin fysiska och mentala prestationsförmåga.

Author maximillian
Published
Categories Sport
Views 200

Recent Posts

Hitta inre ro med löpning

Springa maratonlopp

Löpning för barn