Löpning har en räcka fördelaktiga effekter på hälsan, både fysiska och mentala. Den stärker muskler och skelett, vilket gör din kropp stark och det är dessutom en dunderkur mot celluliter. Andelen muskler ökar och fettet minskar. Ämnesomsättningen i vila ökar markant, vilket leder till mindre risk för övervikt. Det goda kolesterolet i kroppen stiger med upp till hela 30 procent. Dessutom blir lungkapaciteten markant större hos en person som löper regelbundet. När det gäller den mentala biten är hälsofördelarna lika många. Den minskar utsöndringen av kortisol och adrenalin. Detta håller antalet stresshormoner nere, samtidigt som du ökar utsöndringen av dopamin och serotonin. Det innebär att du får ett jämnare, stabilare humör och känner dig positivare överlag. Att springa i lagom takt utan att bli för andfådd förser hjärnan med extra syre. Löpare är av den anledningen bevisat bra på att fokusera och lösa problem. Att träna tidigt på kvällen har också en positiv effekt på sömnen.

Bada dig i form

Trots att hälsoeffekterna är flera och det finns så många fantastiska fördelar med löpning, är det ändå svårt för många av oss att komma ut på löprundan. Det finns helt enkelt en tröskel som är svår att ta sig över efter en lång arbetsdag. Dessutom kan det vara ytterst otrevligt att ge sig ut den mörka årstiden. Nu har dock nya forskningsrön framkommit som är glädjande för alla soffpotatisar. Den brittiske forskaren Dr Steve Faulkner har nämligen kunnat dra slutsatsen att ett varmt bad i en timme, bränner lika många kalorier som en halvtimmes powerwalk. Blodsockret sjönk också hos dem som badade. Så orkar du inte jogga kan du bada istället, åtminstone när det är kallt och ruskigt ute. Det är dock viktigt att påpeka att Dr Steve Faulkner poängterar att bad inte kan ersätta motion och att gemene man bör träna 150 minuter i veckan för att optimera sin hälsa. Så då kanske en kombination av båda är ett perfekt hälsoalternativ? Först springrundan i lagom aerobisk takt, sedan en timmes avkopplande vila i badkaret.

Dina fötter förtjänar maximal komfort

Många tror att bra skor för löpning är en onödig kostnad. Det går väl bra med vilken träningssko som helst? Nej, så är det verkligen inte! Har du fel skor på fötterna när du är ute i joggingspåret kan du drabbas av skador. Dessa kan orsakas av för stor belastning på fötter och knän bland annat. Det är nämligen så, att när du springer ökar belastningen med hela fem gånger din vikt. Då är det viktigt att du har skor som kan fånga upp stötarna, annars blir det leder och muskler som får ta dessa. Välpassande skor ger också extrastöd till landningarna i steget när du löper. Där för är de så viktiga. Bra skor är ingalunda bara oumbärliga på löprundan utan även annars. Går du i dåliga skor som inte ger stöd för foten till vardags, drabbar det löpningen också. Det finns så många snygga, moderiktiga skor som dessutom är bra för fötterna. vagabond skor är exempelvis ett märke som kan ge fötterna den support de behöver i vardagen.

Author maximillian
Published
Categories Sport
Views 106